سوالی داری ؟ 021-66764005 - 021-66764003

آی آر کات چیست؟

نویسنده: شاهین اعتمادی

1401/1/4 12:06:03

آی آر کات یکی از قطعات مهم دوربین های مدار بسته می باشد که وظیفه بهبود کیفیت تصویر دوربین های دید در شب را به عهده دارد. برا ی آشنایی بیشتر با این فیلتر و نحوه عملکرد و چگونگی تست آن، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

آی آر کات چیست؟

آی آر کات چیست و چگونه عمل می کند؟

آی آر کات نوعی فیلتر است که روی سنسور نور دوربین مداربسته قرار میگیره و زمانی که دوربین مداربسته در محیط تاریک قرار میگیرد نویز تصویر را حذف میکند. اگر این فیلتر نباشد تصویر دید در شب نا واضح و پر از دون دون خواهد بود. وقتی محیط تاریک می شود برد دوربین از طریق فوتوسلی که بر روی ال ای دی مادون قرمز دوربین قرار دارد تحریک شده و برنامه دوربین به حالت شب تغییر پیدا می کند و تصویر سیاه و سفید می شود. حالا نوبت آی آر کات هست که وارد عمل شود و نویز تصویر دید در شب را حذف کند و تصویر واضح به ما بدهد.

مکانیزم عمل و تست عملکرد آی آر کات 

آی آر کات از دو شیشه تشکیل شده است که یکی مخصوص روز بوده و دیگری مخصوص شب است. آی آر کات از طریق سیم پیچ و آهنربایی که دارد کاملا به صورت مکانیکی در روز شیشه مخصوص روز و در شب شیشه مخصوص شب را جلوی سنسور نور قرار میدهد تا هم در روز و هم در شب تصویر واضح تری داشته باشیم. دقت داشته باشید که این قطعه چون مکانیکی هست زمان فعال شدن و تعویض فیلتر صدایی شبیه تیک تولید میکند که ما وقتی میخواهیم از سلامت آی آر کات اطمینان پیدا کنیم، بدون اینکه دوربین را باز کنیم می توانیم به این صدا گوش دهیم.