سوالی داری ؟ 021-66764005 - 021-66764003

دوربین مدار بسته دید در شب رنگی و انواع آن

نویسنده: شاهین اعتمادی

1401/1/5 01:46:33

دید در شب رنگی در دوربین مداربسته به حد اقل لوکس نوری مورد نیاز سنسور دوربین مداربسته جهت تشکیل تصویر بستگی دارد که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

دوربین مدار بسته دید در شب رنگی و انواع آن

در این مقاله به نحوه عملکرد دوربین مداربسته دید در شب می پردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی میکنیم. در مقاله های قبلی راجع به دید در شب سیاه سفید صحبت کردیم که در این دوربین ها از ال ای دی مادون قرمز استفاده می شد. این ال ای دی دارای سنسور نور بود(فوتوسل photo cell) که وظیفه تشخیص تاریکی را بر عهده دارد.  پس از تشخیص تاریکی فرمان به برد دوربین ارسال شده و دوربین حالت شب را فعال میکند و تصویر سیاه سفید می شود و فیلتر آی آر کات نیز عمل کرده و نویز تصویر را نیز از بین می برد. ولی تکنولوژیهای جدید کمی متفاوت تر عمل میکند. 3 نوع دوربین مداربسته دید در شب رنگی داریم:

  1. دوربین مداربسته استار لایت (Star Light)
  2. دوربین مداربسته وارم لایت (Warm Light)
  3. دوربین دید در شب دوال لایت (Dual Light)

دوربین مداربسته دید در شب استار لایت


دوربین مداربسته استارلایت دیگر نیازی به ال ای دی مادون قرمز ندارد و خود سنسور اصلی دوربین این قابلیت را دارد که در نور بسیار کم محیط اصطلاحا نور ستاره (star light) نیز عمل کرده و تصویر رنگی تشکیل دهد. دوربین استارلایت دید در شب خوبی دارند ولی نقطه ضعف آنها در تاریکی مطلق و یا هنگام تصویر برداری از اجسام در حالت حرکت است.

دوربین مداربسته دید در شب وارم لایت


دوربین مدار بسته دید در شب وارم لایت (warm light) به جای ال ای دی مادون قرمز دارای ال ای دی نور مرئی بوده و خودش نور محیط را تامین می کند و تصویر رنگی نشان می دهند. به علت تنوع بالای این مدل نمی توان راجع به کیفیت دید در شب آن نظر قطعی داد (مدل های با کیفیت و بی کیفیت آن در بازار موجود است).
ولی یکی از ویژگی های این دوربین که برای بعضی از مکان ها حسن محسوب می شود و در جای دیگر عیب این است که به دلیل اینکه دوربین نور مرئی دارد به سرعت قابل شناسایی است و از دور می توان محل دوربین ها را شناسایی کرد که عیب بزرکی است. البته در بعضی موارد نیز این خود عامل هشداریست و از بروز جرم جلوگیری می کند.

دوربین مدار بسته دید در شب دوال لایت (Dual Light)

نسل جدید دوربین مداربسته روانه بازار شده و به زودی فراگیر می شود که ترکیب این دو مکانیزم با یکدیگر است و نام آن دوال لایت (duall light)  هست و معایب این دو دوربین دید در شب را برطرف کرده است. دوربین دید در شب dual light در حالت عادی دید در شب سیاه و سفید دارد و به محض تشخیص حرکت نور خود را روشن کرده و تصویر رنگی می دهد و پس از اینکه حرکت تمام شد مجدد به حالت سیاه سفید بر می گردد.